Logo(typer)

Logotyper

av olika typer

Logotyper finns i en uppsjö av olika utföranden, men grovt kan man dela upp dem i fem olika huvudgrupper. Ofta väljer man att kombinera de olika grupperna genom att skapa både en primär och en sekundär logotype. T.ex. så kan den primära logotypen vara en kombinationslogotype där man har en symbol i samspel med ett ordmärke bestående av företagets namn i text och den sekundära logotypen kan vara bara symbolen. Det är ofta en bra idé att skapa varianter av logotypen där den ena har en mer långsmal form (horisontell) och en med en rund eller kvadratisk form med syfte att passa i olika format på publikationer. Som profilbild på sociala medier passar det till exempel bäst med en logotype i runt eller kvadratisk utförande medan i ett brevhuvud kan det många gånger passa bättre med en logotype med horisontell form.

Symbol / Ikon

Design bestående av en grafisk symbol (som kan vara abstrakt eller direkt symbolisk)

ordmärke

Design bestående av text, ett namn eller ord

Kombinationslogotype

Design bestående av en symbol i kombination med text

Bokstavsmärke / Monogram

Design bestående av en förkortning, bokstavskombination eller initialer

EMBLEM

Text och symbol ofta med grafiska detaljer integrerade i ett symbiost märke

Ytterligare läsning om de olika typerna av logotyper på the Logo Creative: The Different Types of Logo Design

(Rättigheterna till samtliga exempel av logotyper på denna sida innehas av respektive varumärke)

Behöver du hjälp med att skapa eller förnya en logotype?

En logotype är en del av ett företags identitet, jag skapar logotyper med mål att de både ska visa vad företag står för och stå ut bland alla andra. Hör av dig om jag kan hjälpa dig att designa din logotype och börja bygga grunden för ditt varumärke.